Osztálykirándulás szervezése 8 lépésben

Szerző: | 2018. 02. 8. | Blog, Kirándulás szervezés

Abban már biztos vagy, hogy egy felejthetetlen élményt szeretnél adni a diákoknak az idei osztálykiránduláson, de még nem tudod, hogyan vágj bele? Tudjuk, hogy egy osztálykirándulás szervezése nem kis feladat, főként, ha azt szeretnénk, hogy mindenki elégedett lenne a végeredménnyel. A következő tanácsokkal, ötletekkel és tippekkel abban szeretnénk segíteni, hogy valóban csak a felejthetetlen élményre tudjatok mindannyian (pedagógusok, diákok, szülők) koncentrálni! Lássuk, melyek az osztálykirándulás szervezés lépései!

Ne maradj le a következő hasznos bejegyzésünkről sem! Kérj értesítést e-mailben 👉

Ne maradj le a következő hasznos bejegyzésünkről sem! Kérj értesítést e-mailben 👇

1. Fogalmazzátok meg közösen, mi a kirándulás célja

Az osztálykirándulás szervezése nem csupán egyszemélyes feladat, sőt! A legjobb, ha együtt, az osztállyal és a pedagógus kollégákkal (adott esetben még a szülőket is bevonva) közösen álltok neki. A kirándulás szervezésének lépései között a legelső feladat, hogy pontosan meghatározzátok, hogy mi a kirándulás célja. Személyenként eltérő igények merülhetnek fel, akár osztályon belül is. Érdemes tehát rászánni egy osztályfőnöki órát és közösen ötletelni, hogy a mindenki számára a lehető legjobb válaszok szülessenek. Ha a gyerekek már kreatívan és biztosan használják a digitális eszközöket (és a megfelelő korban vannak azok használatához), akkor érdemes egy közös csoportot is létrehozni valamelyik közösségi oldalon vagy megosztó portálon (természetesen csak a csoport tagjainak láthatóságával). Gyűjtsetek képeket és videókat az úticélokról, ezeket nézzétek meg közösen és kutassatok az inspiráció után. Végül így sokkal könnyebbnek tűnik majd az osztálykirándulás szervezése és egyszerűen ki tudjátok választani a szívetekhez legközelebb álló helyszíneket, valamint programokat.

Alsós osztálykirándulás esetében

A kirándulás szervezés lépései egy kissé eltérnek a korosztályoktól függően. Az alsó tagozatos osztályok (1-4. osztály) számára fontosnak tartjuk, hogy minél több pozitív impulzus érje a kicsiket. Ezt leghatékonyabban színes és változatos programokkal érheted el, minimális kultúra bevonásával, egy-egy izgalmasabb, élménydús játék között. Az osztálykirándulás ötletek alsósoknak cikkünkben írtunk erről részletesebben.

Felsős és középiskolás osztálykirándulás esetében

A felső tagozatos és középiskolás osztályok számára az osztálykirándulás szervezése talán már egy picit bonyolultabb, ám annál több lehetőséget tartogat! Számukra ugyanis a kulturális és élmény programok egyaránt fontosak. Az ilyen korú gyermekeknél a történelmi helyszíneket célszerű kreatívan bemutatni, kvízekkel, kérdezz-felelek játékokkal. Motiváló lehet továbbá, ha jutalmat ígérünk és valahogy honoráljuk a legügyesebbeket (kisötössel, pluszponttal a soron következő dolgozatokhoz). Az osztálykirándulás középiskolásoknak cikkünkben írtunk erről részletesebben.

Miután az érettségiző osztályok részére a közösen töltött idő minősége, mind kreativitás, mind csapatépítés szempontjából kiemelkedő fontosságú, ezért a kirándulás szervezés lépései ennél a korosztálynál igénylik a legtöbb odafigyelést. Jó tudni, hogy a különböző generációkat különböző programokkal lehet hatásosan lekötni. Az érettségiző diákok esetében ilyen, megfelelő plusz program lehet például egy közös főzés a nap végén, vagy akár egy hosszabb élményprogram szervezése, amiben akár a kreativitásukat is próbára tehetik.

2. Kirándulás költségeinek megtervezése

Saját magunk, és a szülők számára is egyaránt fontos, hogy tisztában legyünk a kirándulás költségeivel. A kirándulás szervezésének lépései között épp ezért került ez a fontos mozzanat a második helyre. Mindenkinek megvan a saját módszere arra, hogy az osztállyal kapcsolatos költségeket számontartsa. Sokan füzetbe írják, vagy kisebb papírlapokra jegyzetelik le a különböző árajánlatok (busz bérlés, szállás és étkezés költsége, stb.) költségeit.

Egyre többen használnak azonban áttekinthető, gyorsan módosítható és megosztható, digitális változatot (mi is elsősorban ezt ajánljuk). Ha egy egyszerű, Excel táblázat segítségével vezeted az osztálykirándulás költségeit, az automatikusan összegzi a felvitt árakat és rögön le is bontja egységnyi (egy diák által fizetendő) költségekre. Nincsenek elszakadt papírlapok, kiolvashatatlan jegyzetek vagy az információmegosztás nehézségei. Ha szívesen kipróbálnád az elektronikus táblázatot, akkor töltsd ki az alábbi űrlapot és elküldjük Neked e-mailben az osztálykirándulás költségtáblánkat.

3. Osztálykirándulás helyszínének kiválasztása

Ha már megfogalmaztátok közösen a kirándulás célját és megterveztétek a költségeket, akkor az osztálykirándulás szervezés kapcsán a következő, szintén kiemelten fontos pont a helyszín kiválasztása. Ismét nagyszerű ötlet, ha az osztálykirándulásban érintettek (diákok, pedagógusok és esetlegesen a szülők) képeket és videókat gyűjtenek a szóba jöhető településekről. Miután ezeket közösen megnéztétek, máris könnyebb lesz a választás!

Ha még bizonytalannak érzitek magukat, akkor íme, egy kis segítség! Az osztálykirándulás szervezés lépései során még könnyebbé tesszük a választást, és kigyűjtöttünk számotokra néhány hasznos cikket és linket, amelyek segíthetnek megtalálni a tökéletes úticélt az osztály számára!

4. Hogyan szervezz kirándulást közös döntés alapján?

Egy osztálykirándulás akkor lesz a legjobb, ha mindenki azonos arányban kiveszi a részét a tervezgetésből, álmodozásból. A döntés mindig legyen közös és együttes! Ha a diákok bátran kifejtik a véleményüket (előfordulhat, hogy erre bíztatni kell őket), akkor tudatosul bennük, hogy valamennyi hozzászólás és minden ötlet fontos.

Az osztálykirándulás szervezése során érdemes szavazásra bocsátani a témát egy osztályfőnöki órán, vagy akár online, egy Google kérdőív, vagy Facebook szavazás segítségével. Konkrét kérdéseket vessetek fel arra vonatkozóan, hogy melyik helyszínt, szállást és programokat szeretnétek. Emellett célszerű szavazási határidőt is meghatározni, ezzel motiválva a diákokat arra, hogy foglalkozzanak a témával! A kirándulás szervezés lépései csak így tudnak hatékonyan tovább haladni.

5. A megfelelő diákszállás kiválasztása

Sok múlik azon, hogy sikerül-e az igényeknek megfelelő szállást találni. Érdemes tehát elsőként ezeket az igényeket tisztázni, majd összeírni őket. Az osztálykirándulás szervezése során nem is olyan nagy ördöngösség megtalálni a legjobbat! Hogy hogyan? Az Osztálykirándulás.hu weboldal ideális segítség lehet számotokra, ahol könnyedén tudtok szállás szolgáltatásokra keresni, a megfelelő kulcsszavak megadásával.

Például:

A szállás jellemzői alapján is keresgélhettek:

A foglalás menetéhez készítettünk Nektek egy videós segédletet is, amit ide kattintva találtok.

6. Utazási mód kiválasztása: busz vagy vonat?

Miután megvan, hogy hová utaznátok, megterveztétek a költségkeretet, kitaláltátok, hogy milyen céllal utaztok és a szállást is sikeresen lefoglaltátok, az osztálykirándulás szervezés lépései között jöhet az utazási mód kiválasztása. Egyszerű utazóként is nagy kérdés, hogy busszal vagy vonattal érdemesebb elindulni? Ez lehet a korábbi tapasztalatokra alapozott választás, de megfontolt döntés is. Bármelyik helyszínt is választjátok, megfontolandó a vonatos utazás, ugyanis a költségek itt a legalacsonyabbak. Ne felejtsük el azonban, hogy az indulási idő, az esetleges átszállási idők és a csatlakozások fix időpontúak, és „a vonat nem vár”.

Ha a döntést nehezen hozzátok meg, akkor abban is tudunk segíteni: írtunk egy cikket a buszos és vonatos utazás közti különbségekről, előnyöket és hátrányokat is egyaránt boncolgattunk.

Ha úgy döntenétek, hogy bérelt busszal fogtok utazni, akkor a magasabb költségek ellenére számos előnyét is élvezhetitek, mint például a rugalmasság, a több helyszín elérését egy nap alatt, illetve azt, hogy csak az osztály tagjaival kell osztoznotok a helyeken. Az osztálykirándulás szervezése során sok új információt adhat az így bérelj buszt osztálykirándulásra című cikkünk is.

Érdemes kihasználni a legjobb lehetőségeket! A kormány a 2018. évben bővítette azokat a helyszíneket, amelyek vasúti utazás igénybevétele esetén ingyenesen elérhetőek. Ha megvan az úticél, a MÁV menetrendet használva pontosítsátok az utazás időpontját, keressétek fel a területileg illetékes értékesítőt és máris indulhat a móka. Az ingyenes vasúti utazás kedvezmény igénybevételéről szóló cikkünket ide kattintva találod.

Nem utolsó szempont, hogy számos magyarországi múzeumot látogathatnak meg az osztályok az ingyenes vasúti utazás igénybevételével. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős helyettes államtitkára által bejelentett kormányhatározat értelmében (1502/2017. (VIII. 11.)) kormány határozat az országos múzeumok, valamint egyes nemzeti emlékhelyek és műemlékek látogatásáról) a diákok díjmentesen kirándulhatnak a felsorolt világörökségi helyszínekhez, nemzeti vagy történelmi emlékhelyekhez és műemlékekhez, ha a vonatos utazást választják. Tekintsd meg az ingyenes kedvezményre jogosító múzeumok listáját!

7. Miket vigyetek magatokkal az osztálykirándulásra?

Az osztálykirándulás szervezésének lépései között talán elsőre furcsa pont a hetedik, de szülők és tanárok is sokszor keresik fel animátorainkat azzal a kérdéssel, hogy mit érdemes magukkal hozniuk a kirándulásra. Ezért is gyűjtöttük össze a legfontosabbakat: mindenképpen kényelmes ruhában/cipőben gyertek, és a réteges öltözéket is melegen ajánljuk. Még nyáron is lehetnek a vártnál hűvösebb, esősebb napok, amikor jól jön egy eldugott esőkabát a hátizsákokban. A tűző meleg ellen pedig baseball sapkával, kalappal, naptejjel érdemes felszerelkezni. Az étkezés kapcsán sem könnyű az osztálykirándulás szervezése, hiszen a gyerekek többször esznek kevesebbet.

Jobb, ha felívjuk a szülők figyelmét, hogy a kirándulás napján több szendvics legyen náluk, és könnyebb ételeket  is hozzanak magukkal (például gyümölcsöket). A folyadékbevitelről se feledkezzenek meg, a legajánlottabb a víz. Animátoraink igyekeznek a lehető legtöbb szituációra felkészülni, így ragtapasz és elsősegély csomag mindig van náluk (de erre reméljük, nem lesz szükség!) A témáról bővebben is írtunk a mit vigyen magával a gyermek az osztálykirándulásra bejegyzésünkben.

8. Az emlékezetes kirándulás tiktos összetevője

Bár nem tartozik közvetlenül az osztálykirándulás szervezés lépései közé, de abban biztosan egyetértünk, hogy szükség van még egy kis eszenciára, más szóval egy titkos összetevőre ahhoz, hogy minden az elképzeléseink szerint alakuljon. Minden pedagógusnak és szülőnek is vannak emlékei, tapasztalatai korábbi osztálykirándulásokkal kapcsolatban (akár a sajátjával, akár egy korábban szervezett kirándulással). Így minden bizonnyal tudod, hogy egy osztálykirándulás akkor lesz maradandó és emlékezetes, ha élményt nyújt a kirándulók számára. Ez az élmény az, ami igazi csapattá kovácsolja a résztvevőket, ami önbizalmat ad az eddig visszahúzódó diákoknak, vagy amire értékes emlékként gondolnak vissza évek múltán is.

Az osztálykirándulás szervezése tehát csak és kizárólag akkor kaphat a végén csillagos ötöst, ha a kirándulás alkalmával több videót, fényképet készítetek, esetleg megkéred a tanulókat, hogy vlogoljanak az osztálykirándulás során. Ezeket a felvételeket utána visszanézhettek egy osztályfőnöki órán, szülői értekezleten, a ballagáson vagy szalagavatón, és évek múltán is szívesen tudtok emlékezni rájuk. Hogy az emlék mindenképpen maradandó maradjon, akár irodalom órára fogalmazás keretei között is megírhatják a diákok a tapasztalataikat az utazásról, feleleveníthettek a vicces pillanatokat, hogy közösen újra osztozzatok a már megszerzett és átélt élményekben.

Ne maradj le a következő hasznos bejegyzésünkről sem! Kérj értesítést e-mailben 👉

Ne maradj le a következő hasznos bejegyzésünkről sem! Kérj értesítést e-mailben 👇

Hasznosnak találtad?

Oszd meg ismerőseiddel a gombra kattintva: