Az osztálykirándulás lényege, hogy a diákok és a pedagógusok kiszakadjanak egy kicsit a hétköznapokból és együtt eltöltsenek egy igazán felhőtlen és szórakoztató napot vagy hétvégét. Persze mindezt nem könnyű megvalósítani… Fantasztikus érzés kimozdulni a hétköznapokból, szórakozni, pihenni, sportolni és élvezni a kirándulást! És ha már utazásra kerül sor: a legjobb, ha a diákok nyitottak az új és különleges programok felé! Itt van mondjuk a buborékfoci, ahol sérülésmentesen egymásnak feszülhetnek? Vagy az íjászok viadala, ahol harctéri környezetben engedhetik ki a gőzt a stresszes iskolai napok után? Középiskolásként biztosan mindenki szeretne valami jó programot, és semmiképpen nem valami unalmasat!

Nincs lehetőséged olvasni? Hallgasd meg a cikket:

Játszva tanulhatsz!

Amikor egy középiskolás osztálykirándulásra indul, nagyszerű lehetőséget kap arra is, hogy az ott szerzett szabadidős programokon elsajátított ismereteket, készségeket valamilyen módon beépítse a tanulmányaiba. Legyen szó a matematikáról, a történelemről vagy épp a földrajzról. Néhány középiskolai tanár esküszik arra, hogy az iskolai szervezésű szabadidős tevékenységek kifejezetten szoros összefüggésbe hozhatók az informális tanulás bizonyos formáival.

Az osztálykirándulás részeként ugyanis a középiskolás diákok számos izgalmas, osztályközösség építő játékban, élmény-programban, versenyen vehetnek részt, ahol szórakozás közben valósul meg többek közt:

  • a diákok találékonyságának-
  • tapasztalati úton való kíváncsiságának-
  • kommunikációjának fejlesztése
  • fizikai és sporttevékenység révén testük megismerése
  • kulturális tevékenységi formák iránti érzékenységének- és
  • kíváncsiságának fejlesztése
  • a közösségi létre nevelése gyakorlatilag szórakozás közben valósul meg.

Vízi programok középiskolás osztálykiránduláshoz

A középiskolás diákok szeretik az aktív kikapcsolódást, de legalább ennyire szükségük van a „nyugalomra” is. Tehát egy vízparti osztálykirándulással semmiképpen nem választhatnak rosszul az osztályfőnökök. Kulcsfontosságú lehet a víz kapcsán a fürdőzési lehetőség, de ez semmiképpen ne merüljön ki a pancsolásban. Egy hajókirándulás például nagyszerű alkalom megismerni a környéket, a természet közelében lenni és élvezni a napsütést.

Na és a vízitúrák, SUP-ra pattanás vagy sárkányhajózás? A kihívás akár több napos is lehet, ez csak a diákoktól függ. A Velencei-tónál például akár még a nádast is felfedezhető az imént említett eszközökön, és nem mellesleg egy-egy kihívás teljesítése még inkább közelebb hozza egymáshoz a tanulókat, miközben életre szóló élményeket találnak.

Szárazföldi programok középiskolás osztálykiránduláshoz

A vízpart után a szárazföldről se feledkezzünk meg, hiszen a lehetőségek száma itt is szinte végtelen. A városfelfedező kalandtúrák során játékos módon nyílik alkalom egy-egy település közelebbi megismerésére, és a komplexebb, gondolkodást igénylő feladatok teljesítése során a középiskolás diákok egyértelműen jól érzik magukat. Unalmas múzeumok helyett inkább jöhet egy „múltfürkész”, ahol a nevéből adódóan a múltat fürkészve kerül közelebb a diákokhoz a történelem, a régészet, a kultúra és a művészetek. Ezeket az ismereteket pedig nem mellesleg később jól tudják hasznosítani a tanulmányaik során.

Itt jöhetnek szóba a kalandparkok, de a lovaglás vagy íjászkodás is nagyszerű ötlet! Egy középiskolás tanulónak mindig nagy élmény, ha próbára teheti magát és legyőzheti saját magát. És akkor még nem beszéltünk a kerekes élményekről: felejthetetlen kalandot ígér kerékpárral körbejárni a Balatont vagy egy kickbike segítségével felfedezni a várost.

Nézz meg egy nyitott bíróságot!

A középiskolások osztályfőnöki órákon tájékoztatást kapnak a legalapvetőbb jogi ismeretekről, így többek között a hatalmi ágak elválasztásáról, az igazságszolgáltatás és a bíró függetlenségéről, és még sokáig sorolhatnánk. A nyitott bíróság egy olyan program, ahol a részt vevők a bíróságokon tárgyalásokat, ítélethirdetéseket láthatnak. A 18 éves kort betöltött tanulók pedig, előzetes egyeztetést követően büntetés-végrehajtási intézményekbe is ellátogathatnak. Érdemes helyben érdeklődni a helyi sajátosságokat jól ismerő törvényszékeket.

Kerüld meg bringával a Velencei-tavat!

A velencei-tavi tókerülés kerékpárral ideális program középiskolásokkal: minimális a szintemelkedés és sok a pihenési lehetőség, ami között akadnak büfék, strandok is, no meg számos látnivaló. Ráadásul kora tavasztól késő őszig ideális programlehetőség, és csak az osztályon áll, mennyi időt szánnak rá. Mindez attól függ, hogy a sportértékre vagy a tó körüli látnivalókra helyezik a hangsúlyt. És mivel a helyszín autóval és vonattal is könnyedén megközelíthető, ezért kellemes időjárással, hétvégén, különösen felejthetetlen élményt nyújt. Utána jöhet egy kis kickbike, aztán a megérdemelt pihenéssel egybekötött bográcsozás. Másnap esetleg egy nemzeti parkos látogatás?

Kultúra, kicsit másként

Talán a kultúra szó első hallásra kissé komolynak és unalmasnak hangzik, ezért nem árt feldobni valamivel. Mit szólnátok egy kulturális kvízjátékhoz? Vagy egy izgalmas körsétához, amiben kulturális látnivalókat fedezhetünk fel közösen? Múzeumok nélkül ezúttal egészen biztosan megleszünk, ezért menjünk inkább a pákozdi katonai emlékparkba, ahol a lövészárokba vetve magunkat élhetjük át a csatát testközelből. A Szigetvári Várban a lányok készíthetnek török kori ékszereket, míg a fiúk megtanulhatnak fakardokkal harcolni. Jó buli lehet a korabeli öltözékek viselése is. Ha azonban a csillagos égbolt köti le leginkább diákjaink figyelmét, vigyük őket pizsamapartia a pécsi Planetáriumba, ahol a csillagok és bolygók világával ismerkedhetünk meg.

Ahol a kicsi néha többet ér

És végül jöjjön néhány hasznos tipp az alsósoknak szóló osztálykiránduláshoz. Az idegenvezetőt ezúttal most szabadságra küldtük, és nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat a különböző kvízjátékokra. Most pedig derítsük ki, hogy mi a diákok kedvenc színe! Ennek oka egészen egyszerű: ha a gyerekek azonos színű (na jó, legyen akár rikító színű) pólóban vannak, akkor könnyebben együtt tartjuk őket és tömegközlekedésnél is óriási segítség a pedagógusnak. A hosszú gyaloglás a jó kedv ellensége, ezért tervezzünk kevés túrát, központi helyeket átlátható környezetben és mondjuk egy szimpatikus, árnyékos ligetben. Kérjük a gyerekek szüleit, hogy öltöztessék rétegesen csemetéiket. Az edző cipő és egy esőkabát szinte elengedhetetlen, de az esernyőt szépen felejtsük el. A diákoknál kevés érték legyen, és azt hagyjuk is a kísérő pedagógusoknál megőrzésen. Nem csak mutatós, de hasznos is egy övtáska, a hátizsákot pedig nyugodtan hagyjuk a buszon.

Egyszóval…

Akár kalandra, akár kulturális vagy szórakoztató élményekre szomjaznak a gyerekek, nyissuk ki jól a szemünket: ezer, és ezer lehetőség várja, hogy észrevegyük!

Buborékfoci élmény-programunk

Szabadulj ki!

Ma már számtalan szabadulós játékot találhatunk országszerte, legyen szó detektívesről, megtalálósról, kincskeresésről vagy épp nagy földrajzi felfedezésekről. Ez az egyik legjobb osztályközösség építő játék, amelyhez nem csak bátorság, hanem leleményesség, kreativitás és legfőként logika is kell. És ami még ennél is fontosabb: közben remekül szórakoznak a diákok, és így válik igazán jó mókává és közben még az agyukat is használniuk kell.

Állj be önkéntesnek!

Egy középiskolás diák már másabb, nyitottabb szemmel tekint a világra és keresi a lehetőségeket arra, hogy még jobban megismerhesse azt! Azokkal a tanulókkal, akikben megfelelő a nyitottság és rendelkeznek kellő empátiával, megismertetheti a pedagógus az önkéntes munka előnyeivel. Nem tipikus osztálykirándulás ötlet, de a beteg gyerekekkel tanulni vagy csak egyszerűen játszani velük nem könnyű feladat, de mindenképpen építi a jellemüket.

Egyszóval…

… egy jó középiskolai kiránduláshoz elengedhetetlenül szükségesek az aktív programok, a kreatív feladatok, az összetett élményelemek és persze a szórakozás. Legyen szó egynapos kirándulásokról, vagy akár többnapos osztálykirándulásról, a fókusz legyen mindig az élményszerzésen!